Bedrijf
Ludduvuddu

Product
Het helpen van mensen met liefdesverdriet via een online coach

Doelgroep
“Iedereen met liefdesverdriet, zowel mannen als vrouwen. Al zullen er in het begin misschien meer vrouwen op afkomen. Daarnaast vrienden van mensen met hartenleed die gek worden van het gezeur en hun vriend of vriendin willen helpen.

“Ludduvuddu moet gebroken harten weer heel maken. Mensen met liefdesverdriet en hun vrienden kunnen de hulp inroepen van een online coach om het leed verteerbaar te maken.”

Hoe kwam je op het idee?
“Het idee had ik een aantal jaren geleden al. Veel vrienden van mij werden destijds gedumpt. Om ze te helpen, hield ik telkens hetzelfde verhaaltje. Dat moet je kunnen automatiseren, was mijn gedachte.

"Een jaar geleden ben ik zelf keihard gedumpt. Vrienden van mij hebben toen bewust mijn plan op mij toegepast om te kijken of het werkt. Ik kreeg boeken thuisgestuurd, kaartjes voor theater, maar ook filmpjes doorgestuurd van schattige puppy’s. De telefoon was niet langer een stom apparaat waar ‘hij’ berichtjes naar stuurde. Ik dacht: oeh, zal ik alweer een nieuw berichtje van mijn vrienden hebben?

Hoe gaat de online coach te werk?
"Mensen met liefdesverdriet worden een maand lang begeleid door een online coach, de zogenoemde lovebird. Die gaat je opvrolijken, aansporen om uit bed te komen of om een zielige film te kijken en te zwelgen. De lovebirds versturen e-mails, sms’jes en één keer per week een persoonlijke kaart via de post.

"De website staat daarnaast vol met nieuws over liefdesverdriet, leuke filmpjes en een eigen cartoon, Luddu & Vuddu. Je kunt jezelf opgeven of worden opgegeven door een vriend. Op de website kiezen gebruikers een profiel, bijvoorbeeld ‘zombie’ of ‘player’. Zo kunnen we bepalen aan welke adviezen iemand behoefte heeft."

Hoe zijn jullie gefinancierd?
"Ik heb alles zelf gefinancierd. Naast het opzetten van dit bedrijf heb ik gefreelancet in de reclamewereld, waar ik vandaan kom. Het geld dat ik daarmee verdiende, heb ik in Ludduvuddu gestopt. Ik heb expres geen investeerders aangetrokken, omdat ik bang was dat ik het dan niet zo neer zou kunnen zetten, als ik in mijn hoofd heb."

Wat zijn jullie inkomstenbronnen?
"De voornaamste inkomstenbron is reclamecampagnes die de gebruikers van de site steunen. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat vrouwen die net gedumpt zijn, vaker naar de kapper gaan. Wij zijn in gesprek met kappers om een deal te sluiten voor 10 procent korting op onze site. We willen alleen adverteerders die de gebruiker echt willen helpen. Daarnaast kan de service van de site tegen betaling worden uitgebreid. Gebruikers kunnen dan ook fysieke cadeautjes thuisgestuurd krijgen."

Welke offlineproducten bieden jullie nog meer aan?
"Mensen kunnen verschillende pakketten bestellen met cadeautjes of producten die helpen om liefdesverdriet te verwerken. In de toekomst zijn we van plan om bijvoorbeeld een eigen parfum te verkopen. Eén van onze werknemers is tevens edelsmid, dus een ander idee is om mensen sieraden op te laten sturen die ze van ex-en hebben gekregen. Wij kunnen het dan omsmelten tot een nieuw sieraad."

Wat is de grootste hindernis die jullie hebben overwonnen?
"We hebben diverse producten en projecten, zowel online als offline, met verschillende levertijden. Alle lijnen moeten op het eind bij elkaar komen. Dat is een hele klus. Verder is er nog een hindernis die we willen nemen, namelijk: het taboe op liefdesverdriet doorbreken. Op social media lees je alleen van mensen dat het goed met ze gaat. Iemand hoeft zich niet te schamen voor liefdesverdriet."

Waar is Ludduvuddu over twee jaar?
"Aan het eind van dit jaar wil ik het liefst vijftien man in dienst hebben. Dat zijn wel deels parttimers, dus ongeveer 8 voltijdsbanen. Ik wil in elke provincie één lovebird. Over twee jaar zijn we een
volledige liefdesverdrietwinkel met events en producten. Wij gaan liefdesverdriet claimen in Nederland."